EFEKTY  OBRAD


 Niniejszym przedstawiamy wnioski wypracowane podczas

I. Gminnego Forum Oświatowego

                

                 Jesteśmy przekonani, że zostaną one wnikliwie przeanalizowane i znajdą uznanie jako istotne w budowaniu strategii rozwoju oświaty na rzecz zwiększenia szans edukacyjnych życiowych dzieci i młodzieży naszej gminy.

Poziom edukacji oferowanej dzieciom i młodzieży naszej gminy ma zasadnicze znaczenie dla ich szans w przyszłości. Podniesienie jakości pracy placówek oświatowych może te szanse zwiększyć. Mówiąc o pracy placówek oświatowych mamy na myśli zespół doświadczeń edukacyjnych, oferowanych dzieciom i służących przygotowaniu ich do życia społecznego i tym samym do pracy zawodowej.

              W polskim systemie prawnym placówki oświatowe nie są podmiotami, które mogą samodzielnie, efektywnie planować własne działania długookresowe, jeśli wymagają one nakładów finansowych. Polityka samorządu terytorialnego określa między innymi lokalne priorytety oświatowe i opracowuje zgodnie z nimi wieloletnie plany działań i decyzji finansowych. Projekty rozwojowe nastawione na wyrównywanie szans edukacyjnych muszą zatem znaleźć miejsce w oświatowych planach strategicznych samorządu terytorialnego.

              Przedstawione tu wnioski to jednocześnie deklaracja wparcia lokalnej koalicji instytucji i liderów środowiska w ich późniejszym efektywnym wdrażaniu. Kluczowe znaczenie ma tutaj poczucie współautorstwa wypracowanych planów. Tworzy to dobry klimat dla rozstrzygnięć, które, jak mamy nadzieję, zostaną przyjęte uchwałami Rady Gminy.

Komisja Oświaty i Grupa Inicjatywna

I. GMINNE FORUM OŚWIATOWE

WNIOSKI

GRUPA 1.

"ORGANIZACJA KSZTAŁCENIA I JAKOŚCI DYDAKTYKI"

1.       Powołanie zespołów samokształceniowych, których celem ma być wymiana doświadczeń między nauczycielami (przedszkole, szkoła podstawowa, gimnazjum); wspólne opracowanie zadań próbnych egzaminów (sprawdzianów) gimnazjalnych (szkół podstawowych).

2.      Zapewnienie pomocy metodycznej dla nauczycieli – możliwość stałej, systematycznej współpracy z doradcą metodycznym.

3.      Dążenie do tworzenia narzędzi umożliwiających obiektywizowanie rankingów szkół – odseparowanie warunków zewnętrznych od rzeczywistej pracy szkoły; wyniki egzaminów zewnętrznych każdej szkoły należy rozpatrywać w różnych kontekstach: środowiskowym, społeczno-ekonomicznym. Należy opracować katalog kategorii.

4.      Podniesienie jakości nauczania poprzez podział na grupy (dodatkowo fizyka i chemia).

5.      Rozwój oświaty powinien być największy od najwcześniejszych lat (przedszkole).

6.      Pedagogizacja rodziców – zmiana nastawienia rodziców do szkoły, zaangażowanie w życie szkoły.

7.      Wypracowanie form współpracy z rodzicami, dążenie do zwiększenia aktywności rodziców już na poziomie przedszkola.

8.      Motywowanie nauczycieli – dodatek motywacyjny powinien służyć rzeczywiście nagradzaniu najlepszych nauczycieli.




GRUPA 2.

  „WARUNKI DZIAŁALNOŚCI PLACÓWEK OŚWIATOWYCH”

1.      Dobudowywanie sal do gimnastyki we wszystkich przedszkolach jako inwestycja w zdrowie i dobrą kondycję psychofizyczną młodego pokolenia.

2.      Wybudowanie Sali gimnastycznej w Owińskach i modernizacja boiska przy Szkole Podstawowej w Czerwonaku.

3.      Zmodyfikowanie obiektów sportowych (otwartych i zamkniętych) w Bolechowie.

4.      Opracowanie sposobu objęcia nadzorem istniejących i planowanych obiektów sportowych przy jednoczesnym udostępnianiu ich ogółowi mieszkańców gminy.

5.      Rozbudowa bibliotek i utworzenie wielofunkcyjnej czytelni w Gimnazjach w Czerwonaku i Bolechowie.

6.      Zatrudnienie serwisanta komputerowego, będącego do dyspozycji wszystkich placówek oświatowych w gminie.

7.      Stopniowe zmniejszenie liczebności klas szkolnych i grup przedszkolnych, wraz z ewentualnością powstawania klas integracyjnych (w tym również integracja środowiskowa)

8.      Dążenie do utworzenia w gimnazjach klas sprofilowanych, możliwie dzięki planowanej rozbudowie bazy.

9.      Rozbudowa bazy punktem wyjścia do utworzenia klasopracowni w gimnazjach.

 


GRUPA 3.

 „BEZPIECZEŃSTWO W PLACÓWKACH OŚWIATOWYCH”

1.      Tworzenie mało licznych klas.

2.      Monitoring szkół i boisk.

3.      Organizowanie ciekawych szkoleń, warsztatów dla dzieci i rodziców, dotyczących profilaktyki uzależnień (festyny, turnieje, spotkania z ciekawymi ludźmi).

4.      Uruchomienie całotygodniowych dyżurów pielęgniarki szkolnej.

5.      Organizowanie w szkole większej ilości zajęć pozalekcyjnych.

6.      Budowa chodników wśród ulic, którymi podążają dzieci do szkoły.

7.      Budowa oświetlenia dróg z małych miejscowości do szkół np. z Annowa.

8.      Zwiększenie ilości oznakowanych przejść dla pieszych.

9.      Częste patrolowanie przez właściwe służby miejsc spotkań dzieci i młodzieży.

10.  Zaostrzenie kontroli sprzedaży dzieciom alkoholu, narkotyków.

11.  Budowa świetlic, ośrodków kultury, w których dzieci i młodzież będą mogły uczestniczyć w zajęciach (bezpłatnie).

12.  Budowa ścieżek rowerowych.



GRUPA 4.

„POTRZEBY UCZNIÓW ZE SPECYFICZNYMI PROBLEMAMI”

 Nasze oczekiwania (placówek oświatowych) wobec władz gminy:

1.      Stworzenie klas integracyjnych, terapeutycznych, wyrównawczych w zależności od potrzeb. Zatrudnienie nauczyciela wspomagającego.

2.      Tworzenie klas mniej licznych.

3.      Zaufanie do dyrektora przy przygotowaniu arkusza organizacyjnego, w którym wykazują, że w szkole są uczniowie, którzy potrzebują pomocy specjalnej.

4.      Likwidacja barier architektonicznych w szkołach.

5.      Zatrudnienie w każdej szkole, przedszkolu: pedagoga –ów, psychologa –ów.

6.      Zatrudnienie doradcy zawodowego.

7.      Finansowanie zajęć dodatkowych (pozalekcyjnych).

8.      Zwiększenie etatów w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Nowa siedziba.

9.      Zatrudnienie logopedów.

10.  Stworzenie (kupno) bazy wypoczynkowej dla uczniów poza gminą.

11.  Fundusze na doskonalenie nauczycieli.

12.  Zwiększenie etatów na stanowiska Inspektora do Spraw Nieletnich.

Oczekiwanie placówek oświatowych wobec placówek oświatowych:

1.      Koordynacja działań.

2.      Lepszy przepływ informacji.

3.      Zacieśnianie współpracy w zespołach problemowych – większa współpraca z GOPS-em. Otrzymywanie zwrotne.

4.      Nawiązanie współpracy przedszkoli z GOPS-em.

5.      Systematyczne oddziaływanie profilaktyczne – w ramach godzin wychowawczych.

6.      Szkolenie dla wychowawców z zakresu profilaktyki.

Oczekiwanie gminy, placówek oświatowych wobec rodziców:

1.      Stworzenie „Klubu dla rodziców” – działającego na zasadzie grupy wsparcia. Może Centrum Poradnictwa Rodzinnego.

2.      Współpraca.

3.      Wydawanie pisma dla rodziców z tekstami pomagającymi wychowywać.

4.      Ujednolicenie procedur w gminie wobec rodziców, którzy zaniedbują swoje obowiązki wychowawcze.

5.      Uświadomienie rodzicom konsekwencji zaniedbywania obowiązków rodzicielskich.




GRUPA 5.

„ZAGOSPODAROWANIE CZASU WOLNEGO DZIECI I MŁODZIEŻY”

1.      Stworzyć uczniom możliwość zakupu taniego karnetu na basen do wykorzystania indywidualnie w określonym czasie (zamiast wyjazdów ze szkoły).

2.      Zacieśnić współpracę z rodzicami (także zajęcia otwarte prowadzone przez rodziców).

3.      Powrócić do darmowych przejazdów dla uczniów naszej gminy również w weekendy.

4.      Wspierać młodzież z uzdolnieniami artystycznymi (również wolontariuszy, działaczy społecznych) poprzez przyznanie stypendiów za ich osiągnięcia (wspólny regulamin przydział stypendiów obowiązujący w całej gminie).

5.      Prośba o wspieranie przez Gminę projektów edukacyjnych realizowanych przez szkoły.

6.      Zwiększyć przepływ informacji między szkołami oraz instytucjami działającymi na terenie gminy dotyczących organizowania imprez, spotkań itp.

7.      Organizacje, stworzenie i różnego typu zrzeszenia skierowane młodzieży powinny bezpośrednio docierać do szkół i zachęcać młodzież do uczestnictwa w swoich zajęciach (ulotki nie wystarczą!!!).

8.      Organizować cykliczne wspólną imprezę gminną promującą działalność artystyczną i kulturalną szkół (np. podczas Dni Gminy).

9.      Organizować cykliczne spotkania przedstawicieli organizacji, instytucji i stowarzyszeń działających na terenie gminy w celu wymiany doświadczeń.

10.  Nasilić współpracę wychowawców z rodzicami w celu zachęcenia młodzieży do uczestnictwa w zajęciach pozalekcyjnych (rzetelna informacja dla rodziców, stały kontakt).

GRUPA 6.

„ZAWODOZNAWSTWO”

1.      Poddać pod głosowanie na posiedzeniu Rady Gminy, wniosek o utworzenie etatu doradcy zawodowego przy GCI, finansowanego ze środków Urzędu Gminy, który zabezpieczyłby potrzeby młodzieży trzech gimnazjów na terenie gminy z zakresu doradztwa zawodowego. Jego praca przebiegłaby wg powstałego, międzygimnazjalnego programu doradztwa zawodowego.

2.      Zamieszczanie informacji o wolnych miejscach pracy na terenie gminy, zarówno w prasie lokalnej, jak i w specjalnym gminnym, bezpłatnym biuletynie umieszczonym w skrzynkach na listy.

3.      Zorganizowanie na terenie GCI, systemu przepływu informacji o wolnych miejscach pracy i wolnym miejscach na naukę zawodu, od pracowników do poszukujących wolnych miejsc uczniów, a także bieżącej informacji o branżach, w których potrzebni są zarówno wyszkoleni zawodowo pracownicy jak i uczniowie, których powinno się szkolić odpowiadając na potrzeby rynku.

4.      Zorganizowanie na terenie gminy, jeśli pozwolą na to przepisy, kursów pedagogicznych dla potencjalnych pracowników – nauczycieli zawodu.


GRUPA 7.

"KSZTAŁTOWANIE POSTAW -  WARTOŚCI UNIWERSALNYCH"

1.      Dążenie do zacieśnienia więzi między rodzicami, a instytucjami oświatowymi (przedszkole, szkoła...).

2.      Prowadzenie szeroko pojętej pedagogizacji rodziców (przez specjalistów) organizowanej przez placówki oświatowe i na ich terenie.

3.      Wspólne wypracowanie partnerstwa miedzy rodzicami, a nauczycielami.

4.      Promowanie pozytywnych postaw (nagłośnienie, nagradzanie) wśród dzieci
i młodzieży.

5.      Podjęcie działań mających na celu rozwijanie aktywności społecznej wśród młodych, np. poprzez powołanie MRG.

6.      Akcentowanie w działalności placówek oświatowych postaw patriotycznych
i altruistycznych.





GRUPA 8.

„ZDROWIE I HIGIENA PRACY”

1.      Stworzenie gabinetu pielęgniarki na terenie każdej szkoły, który czynny byłby codziennie.

2.      Wprowadzenie przeglądów stomatologicznych w szkołach.

3.      Systematyczne coroczne przeprowadzanie w szkołach kursów przedmedycznych, którymi objęci byliby wszyscy uczniowie, począwszy od przedszkola i kształcenia umiejętności właściwego zachowania w sytuacjach zagrożenia.

4.      Przeanalizowanie kosztów ponownego przywrócenia w szkołach stołówek.

5.      Wycofanie ze szkół napojów gazowanych, chipsów i wszystkich produktów, które mają w swym składzie zbyt dużo środków chemicznych.

6.      Wprowadzenie do szkół kompleksowych programów profilaktycznych – wygospodarowanie środków na prelekcje i pogadanki dal rodziców tak, by zachęcić ich i „wciągnąć’ do współpracy.

7.      Zaostrzenie kontroli sprzedawania na terenie gminy alkoholu, papierosów i narkotyków.

8.      Przegląd zaplecza socjalnego – zapewnienie właściwych, zgodnych z obowiązującymi normami warunków pracy dzieci i nauczycieli (dostosowanie liczebności do wielkości sal lekcyjnych oraz wygospodarowanie pomieszczeń do pracy dla nauczycieli).

9.      Dokonanie pomiarów natężenia hałasu w szkołach, przeanalizowanie możliwości zainstalowania ekranów dźwiękoszczelnych, które oddzieliłyby szkoły od ruchliwych ulic.